تبلیغات
:: ترفندستان | Omid Club :: - آموزش تری دی مکس درس۹
:: ترفندستان | Omid Club ::
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 
 

مدلسازی شماره 5

 ساخت Splines ها:

این اشیا باریکه هایی هستند که در محیط 3DS MAX به عنوان Splines شناخته می شوند. به کمک این اشیاء و یک سری تغییردهنده یا عملیات مدلسازی می توان اشیائی پیچیده ساخت. باریکه ها را می توان در منوی Create>Snaps پیدا نمود.



 این اشیاء دارای اشکال مختلف می باشند. که در زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 Line:

 به وسیله این گزینه می توانید یک باریکه به روش آزاد ترسیم نمایید. با کلیک در صحنه و کلیک های پشت هم شما می توانید یک باریکه به روش آزاد ترسیم نمایید.

یک باریکه دارای مولفه های فرعی می باشد که هر کدام از این مولفه ها می تواند وسیله ای باشند برای تغییر دادن اشیاء موردنظر. که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.

 Vertex:  به نقاطی که بر روی باریکه وجود دارد گفته می شود. این نقاط برای ویرایش کردن بهتر باریکه می باشد.

Segment: به خطوط قطع شده توسط (Vertex) گفته می شود.

Spine: به یک خط گفته می شود که در یک مجموعه از خطوط به هم ناپیوسته قراردارد. ( توضیحات در مورد مؤلفه های فرعی در جلسات بعدی به صورت کاملا جامع ارائه خواهد شد.)

 Rectangle:

 به وسیله این گزینه می توانید یک مربع خلق نمایید.

در اینجا پارامترهای مشترک در داخل Spline ها را توضیح خواهیم داد.

وقتی شما به منوی Modify مراجعه می کنید پارامترهایی را برای تغییر شی انتخاب شده خواهید دید. بعضی از این پارامترها در تمام باریکه ها مشترک می باشند.

 اولین قسمت که در باریکه مشترک می باشد قسمت  Rendering می باشد.

این قسمت معین می کند باریکه به چه صورت در رندر نمایان شود.

View port: به وسیله این گزینه می توانید تنظیمات زیر که توضیح خواهیم داد را فقط در نماها تنظیم نمایید.

Rendering: به وسیله این گزینه می توانید تنظیمات زیر که توضیح خواهیم داد را فقط در Render تنظیم نماییم.

Thickness: به وسیله این گزینه می توانید میزان قطر باریکه که به صورت یک حجم درآمده را تغییر دهید.

Side: به وسیله این گزینه می توانید میزان Segment دور (Side) یک باریکه را کم و یا زیاد کنید.

Angle: به کمک این پارامتر می توانید یک باریکه که به یک حجم درآمده را در راستای محوری که خود باریکه باشد به داخل یا خارج بچرخانید.

گزینه Renderable: با فعال نمودن این گزینه باریکه در رندر نمایان می شود و قابل رندر می باشد و به خود حجم می گیرد.

Generate Mapping Cords: به وسیله این گزینه می توانید یک مختصات به شی خود بدهید تا به آن ماده داده شود. در مجموع شی را برای دادن ماده آماده می سازد.

Display Render mesh: به کمک این گزینه می توانید نتیجه نهایی Render خود را در View ببینید.

Use View port setting: به کمک این گزینه شما می توانید از دو حالت Rendered و View port یکی را برای شی خود در نظر بگیرید یعنی اینکه این تنظیمات را شما در رندر می خواهید یا در نماها.

 قسمت Interpolation: به کمک این قسمت می توان میزان نرمی شی را تعیین نموده و آنها را نرم کنید. هرچه میزان پارامتر Steps بالا رود میزان نرمی این شی نیز بالا می رود.

قست Parameters: در این قسمت شما می توانید پارامترهای مربوط به اندازه قطر شعاع ارتفاع عرض و ... را تنظیم نمایید.

Circle: به کمک این گزینه می توانید یک دایره خلق نمایید.

Ellipse: به کمک این گزینه می توانید یک بیضی خلق نمایید.

Arc: به وسیله این گزینه یک کمان یک خط قوس دار ایجاد می شود.

Donut: به وسیله این گزینه دو دایره را در داخل یکدیگر خلق می کنید و شبیه به سطح مقطع یک لوله می باشد.

N Gon: به وسیله این گزینه شما یک چند وجهی ایجاد می نمایید که حرف  N اول  N Gon به معنی این است که شما هر تعداد گوشه که بخواهید می توانید ایجاد نمایید به تعداد N که عدد طبیعی می باشد.

Star: به کمک این گزینه شما می توانید یک ستاره خلق نمایید.

Text: به کمک این گزینه شما می توانید یک متن در صحنه ایجاد نمایید. پارامترهای خاص این گزینه را در زیر توضیح خواهیم داد. تنها پارامتر خاص این گزینه قسمت Parameters می باشد.

 قسمت اول که یک منوی کرکره ای می باشد برای تعیین Font می باشد

در زیرهمین قسمت چند گزینه وجود دارد که به ترتیب از چپ برای ایتالیک کردن یک متن، برای زیر خط دار کردن یک متن برای چپ چین، وسط چین، راست چین و به صورت پاراگرافی می باشد.

 قسمت سوم که سه فیلد عددی می باشد. که برای اندازه و ایجاد فاصله بین حروف و گزینه سوم برای تعیین فاصله بین سطرها می باشد.

قسمت Box text برای نوشتن متن ها می باشد.

قسمت Update نیز برای به روز کردن نوشته می باشد که به دو صورت خودکار و دستی قابل تنظیم می باشد.

Helix: این گزینه یک باریکه مارپیچ را ایجاد می نماید.

Section: این شی نوع خاصی از اشیا است که شکلهایی را بر اساس برش مقطعی اشیاء مش تولید می کند این شی بعنوان یک چهار ضلعی دو برش ظاهر می شود و می توانید آن را جابجا نموده یا بچرخانید تا یک یا چند شی از جنس مش را برش دهید سپس دکمه Crate Shapes را بزنید.

 در قسمت Shape در بالای گزینه های اشیاء دکمه به نام Start Mew Shape وجود دارد. کار این دکمه این است که اگر فعال باشد( که به صورت پیش فرض فعال است) بعد از خلق هر شی، شی بعد به صورت مستقل خلق خواهد شد

  ولی اگر آن را از حالت فعال به غیرفعال تبدیل کنید شی ایجاد شده بعد از شی اول به همین شی( یعنی شی اول) می پیوندد و جز زیر مجموعه آن حساب خواهد شد.

موفق باشید .






نوع مطلب : آموزش نرم افزار، 
برچسب ها :
ارسال شده در: سه شنبه 20 آذر 1386 :: توسط : omid


 
درباره وبلاگ
مدیر وبلاگ : omid
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ