تبلیغات
:: ترفندستان | Omid Club :: - آموزش تری دی مکس درس ۱۰
:: ترفندستان | Omid Club ::
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 

سلام . این هم آخرین درس از 3d max که امید وارم مورد پسند شما قرار گرفته شده باشید . لطقفا نظرات سازنده ی خود را برای ما ذکر کنید .

مدلسازی 6 :ساخت و  ایجاد سیستم ها

 

سیستم ها اشیائی هستند که به شیوه های خاص به یکدیگر مرتبط و مقید هستند به طور کل از سیستم ها می توان برای متحرک سازی استفاده نمود. سیستم ها را می توان در این آدرس پیدا نمود create>system در منوی سیستم اول گزینه bone  می باشد.



 Bone:

Bone به معنی استخوان می باشد. Bone یک سیستم برای متحرک سازی می باشد Bone ها به گونه ای به یک دیگر مقید شده اند که از خود رفتاری مانند استخوان نمایان می سازند.

  برای ایجاد یک سیستم Bone بر روی گزینه Bone در داخل منوی system کلیک کنید سپس در نمای Left شروع به کلیک کنید هر کلیک یک مفصل در راه  Bone شما ایجاد می نماید. زمانی که خواستید که ساخت استخوان ها را به پایان برسانید با کلیک راست خلق  Bone به اتمام می رسد.

 زمانی که شما بر روی گزینه  Bone در منوی system کلیک می کنید پارامترهایی در منوی system ظاهر می شود که قسمت Bone parameters برای اندازه ها و نیز ایجاد زائده هایی در کنار هر  Bone می باشد.

 و در کنار Bone parameters منوی دیگری نیز ظاهر می شود که مربوط به حرکات معکوس  (Inverse kinematics(IK)) می باشد در این منو شما انواع کمک کننده های  (IK) را مشاهده می کنید که در زیر به صورت اجمالی درباره آنها توضیحاتی خواهیم داد.

 History Dependent: کنترلر در اینجا به صورت(omidclub.coo.ir) کامل بر روی Bone قرار دارد و با حرکت دادن آن حرکتی به صورت کلی اما در جهت خلق Bone ایجاد می شود.

IKHIsoIver: به کمک این کنترلر می توان حرکتی در یک جهت به سمت خم Bone ایجاد نمود.

Iklimb حرکاتی همانند مفاصل دست یا پا ایجاد می نماید.

Spline IK solver  به کمک این گزینه می توانید از یک باریکه spline برای حرکت کمک گرفت بیشتر از این خاصیت برای ساخت ستون فقرات استفاده می شود.

 باید ابه این نکته اشاره کنم که  Bone ها قابلیت رندر پذیری ندارند و برای فعال کردن این خاصیت بر روی  Bone رفته و به منوی  Edit رفته و گزینه  properties object رفته و گزینه Renderable را زده و فعال نمایید.

 به این ترتیب Bone های شما قابل رندر می شود. از قیدها نیز می توان برای مقید نمودن IK ها یا  Bone ها استفاده نمود که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

 سیستم  Ring Array

 سیستم Ring Array تشکیل شده است از یک کمک کننده Dummy و تعداد جعبه که در دور آن می باشد جعبه ها را می توان بر روی حلقه سینوسی قرار داد و آنها را تغییر داد و همچنین به وسیله پنجره  Track View می توان به جای جعبه ها اشیاء دیگری قرار داد.

 برای ایجا یک Ring Array به منوی system مراجعه کنید سپس گزینه Ring Array را زده و در صحنه یک سیستم Ring Array ایجاد نمایید. بر روی یکی از جعبه ها کلیک کنید و به منوی motion رفته و پارامترهای این سیستم را مشاهده کنید.

 Radius: میزان قطر سیستم

Amplitude: میزان قرارگیری شی بر روی دامنه.

Cycles : دامنه موجود را گردش و دوران می دهد.

Panes: یک جنبش تغییر و تحول در شی ایجاد می نماید.

Number: میزان مکعب های موجود در صحنه می باشد.

 برای تغییر شکل مکعب ها و جایگزین نمودن اشیاء(omidclub.coo.ir)  دلخواه شما به منوی Graph Editors رفته و سپس گزینه Track View را بزنید. در لیست سمت چپ پنجره Track view شیی که می خواهید جایگزین کنید

  را پیدا کرده و سپس راست بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه copy را بزنید بعد از copy بر روی سیستم Ring Array رفت و یکی از Box های موجود را پیدا کنید و بر روی آن paste نمایید.

 سیستم  Daylight و  sunlight

 این دو سیستم حرکاتی کامل شبیه به حرکات خورشید را انجام می دهند و از نظر جغرافیایی بر یک فضا دقیقاً همان حرکات را انجام می دهند. البته (omidclub.coo.ir) امکان متحرک سازی زمان و تاریخ می باشد. سیستم sunlight از یک نوع Directional استفاده می نماید. سیستم Daylight در سیستم فرعی sunlight و skylight را با یکدیگر ترکیب می نماید.

 بر روی سیستم Daylight  کلیک کرده و در صحنه موجود  Drag کنید تا یک سیستم Daylight ایجاد شود. به منوی motion رفته و پارامترهای آن را مشاهده نماید اول که ساعت دقیقه و ثانیه می باشد دوم ماه روز سال می باشد در قسمت Location هم می توانید موقعیت مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

Biped

 یک گزینه دیگر می ماند که  Biped است Biped مربوط به character studio می باشد که توضیح آن نیاز به وقت زیادی می باشد و با درخواست شما عزیزان این امر امکان پذیر خواهد بود.

موفق باشید .






نوع مطلب : آموزش نرم افزار، 
برچسب ها :
ارسال شده در: سه شنبه 20 آذر 1386 :: توسط : omid


 
درباره وبلاگ
مدیر وبلاگ : omid
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار وبلاگ